Bola Internasional

Evan Dimas dan Ilham Udin Sudah Latihan, Ini Tuntutan Dedengkot Suporter Selangor FA

Minggu, 7 Januari 2018 17:31 WIB
Penulis: Tiyo Bayu Nugroho | Editor: Ardini Maharani Dwi Setyarini
 Copyright:

Pemain bertalenta Indonesia Evan Dimas dan Ilham Udin Armaiyn akhirnya resmi bertolak ke klub Liga Super Malaysia Selangor FA. Mereka siap melakoni petualangan baru dalam kariernya di luar negeri.

Setelah mengetahui hal tersebut ketua suporter Selangor FA (Anak Selangor Fans Club atau ASFC) Mohd Faizal Wahid memberikan penilaiannya terhadap dua pemain berbakat Indonesia itu.

© INTERNET
Caption Copyright: INTERNETIlustrasi Logo Selangor FA.

Dirinya berharap dengan kedatangan Evan Dimas dan Ilham udin ke klub yang berjuluk The Red Giants itu dapat kembali membawa Selangor FA berjaya di Liga Super Malaysia musim depan.

"Alhamdulillah. Permasalahan sebelumnya dapat diselesaikan dengan baik. Terima kasih Selangor FA yang bersungguh-sungguh untuk mendapatkan talenta berbakat dari Indonesia lagi," jelas Mohd Faizal.

© bharian.com
Mohd Faizal Wahid. Copyright: bharian.comPresiden Anak Suporter Selangor Club Mohd Faizal Wahid.

"Kini, ASFC berharap mereka bisa cepat beradaptasi dengan skema dan taktik yang dicanangkan oleh pelatih Pachaiappan Maniam dan berharap bisa memberikan kontribusi lebih untuk Selangor FA," jelasnya seperti dicuplik laman media Malaysia Sinar Harian.

Sebelumnya, Evan dan Ilham sempat menunda bergabung latihan bersama Selangor karena pernyataan dari Ketua Umum PSSI Edy Rahmayadi yang melarang keduanya bermain di luar negeri.

© bharian/Mohd Fadli Hamzah
Ilham Udin Armaiyn (kiri) dan Evan Dimas (kanan) tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. Copyright: bharian/Mohd Fadli HamzahIlham Udin Armaiyn (kiri) dan Evan Dimas (kanan) tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Edy bahkan sempat menyebut duo pemain eks Bhayangkara FC ini tidak memiliki rasa nasionalisme. Namun dari hasil pertemuan beberapa waktu lalu antara Presiden Selangor FA Datuk Sri Subhan dan Edy di Jakarta berbuah kesepakatan.

Evan dan Ilham diperbolehkan memperkuat Selangor FA dan langsung terbang ke Malaysia untuk mengikuti latihan dan hal ini tentunya disambut bahagia sang pelatih.

8