Liga Indonesia

Usai Evan dan Ilham, Selangor FA Siap 'Curi' Aset Bangsa Indonesia Lainnya

Sabtu, 6 Januari 2018 17:29 WIB
Penulis: Tiyo Bayu Nugroho | Editor: Isman Fadil
© bharian/Mohd Fadli Hamzah
Ilham Udin Armaiyn (kiri) dan Evan Dimas (kanan) tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. Copyright: © bharian/Mohd Fadli Hamzah
Ilham Udin Armaiyn (kiri) dan Evan Dimas (kanan) tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Evan Dimas dan Ilham Udin Armaiyn akhirnya resmi bertolak ke klub Liga Super Malaysia Selangor FA. Mereka siap melakoni petualangan baru dalam kariernya di luar negeri.

Akan tetapi ada hal yang lebih mencengangkan, pasalnya pihak Selangor FA menegaskan kalau mereka akan terus memantau bakat-bakat terbaik Indonesia untuk bisa diboyong ke klub yang berjuluk The Red Giants itu.

© TWITTER
Datuk Abdul Rauf Ahmad, Presiden Selangor FA Copyright: TWITTERPresiden Selangor FA Datuk Abdul Rauf Ahmad.

Hal itu disampaikan langsung oleh Presiden Selangor FA Datuk Abdul Rauf Ahmad. Walaupun beberapa waktu lalu pihaknya sempat bersitengang dengan PSSI, namun hal tersebut tidak akan menghalangi mereka merekrut pemain dari Indonesia.

"Menurut saya, tidak sedikitpun untuk tidak mencari pemain terbaik dari Indonesia. Namun yang lebih penting adalah pemain itu sendiri yang siap berseragam Selangor FA sama seperti para pendahulunya," jelas Datuk Abdul.

© Instagram/Muly Munial
Evan Dimas dan Ilham Udin Armaiyn resmi ke Selangor FA. Copyright: Instagram/Muly MunialEvan Dimas dan Ilham Udin Armaiyn resmi ke Selangor FA.

"Jika ada lagi pemain berbakat dari Indonesia, kami senantiasa bersedia membuka peluang kepada mereka untuk merumput bersama Selangor FA," sambungnya seperti dinukil laman My Metro.

Selain Evan Dimas dan Ilham Udin Armaiyn ada pula para pendahulunya seperti Andik Vermansah, Elie Aiboy, Bambang Pamungkas, dan Ristomoyo Kassim yang sempat berseragam Selangor FA.

“Ia bukanlah satu tradisi untuk membawa masuk pemain dari Indonesia tetap ia lebih kepada pemain muda yang dilihat mampu memberi impak kepada Selangor,” pungkasnya

194