Bola Internasional

Mantan Klub Hamka Hamzah akan Jadi 'Feeder Club' Selangor FA

Minggu, 29 September 2019 15:59 WIB
Penulis: Rialdi | Editor: Cosmas Bayu Agung Sadhewo
© Foxsportsasia.com
Foto seluruh skuat PKNS FC Copyright: © Foxsportsasia.com
Foto seluruh skuat PKNS FC

INDOSPORT.COM - Kiprah mantan klub Hamka Hamzah, PKNS FC, di pentas kasta tertinggi sepak bola Malaysia akan segera berakhir pada akhir musim 2019. Sebab, mulai musim depan, mereka akan bermain di kasta kedua.

PKNS diproyeksikan untuk menjadi 'feeder club' alias tim kedua bagi Selangor FA yang bermain di Liga Primer Malaysia. PKNS tidak akan bisa promosi dan tidak bisa ikut serta di kejuaraan Piala FA dan Piala Malaysia.

Keputusan itu telah dibuat melalui Kongres Luar Biasa FAS (FA Selangor) yang dihadiri oleh 47 anggota di Shah Alam, Selangor, Malaysia, Sabtu (29/09/19). Pengesahan ini hanya menunggu persetujuan dari pihak PKNS.

"Ini adalah salah satu proses yang perlu dilalui dan secara dasarnya, di tingkatan FAS kami setuju untuk menerima PKNS FC sebagai ‘reserved team’ atau ‘feeder club’ pasukan Selangor," kata sekjen FAS, Johan Kamal Hamidon, dikutip dari Sinar Harian.

"Jadi PKNS FC juga perlu melakukan hal yang sama sebelum kami meneruskan permohonan ini kepada operator Liga Malaysia (MFL)," lanjutnya.

PKNS dikabarkan tidak setuju dengan keputusan FA Selangor. Sebab, klub yang berdiri sejak 1964 itu cukup memiliki sejarah di Negeri Jiran. Para legenda Malaysia pernah bermain di sana, seperti Rajagobal, Mokhtar Dahari, hingga Soh Chin Aun.

Namun, FA Selangor telah membuat keputusan. Upaya untuk menjadikan PKNS sebagai 'feeder club' Selangor FA akan terus dilakukan sebelum kompetisi sepak bola Malaysia 2020 dimulai.

Hamka Hamzah sendiri bergabung PKNS pada 2013 silam. Namun, ia hanya bertahan selama satu musim dan memilih pulang ke Indonesia untuk bergabung Borneo FC.