Liga Indonesia

Ke Mana Ristomoyo? Pemain Indonesia Pertama yang Sukses Berkarier di Luar Negeri

Minggu, 16 Juni 2019 14:18 WIB
Penulis: Luqman Nurhadi Arunanta | Editor: Ivan Reinhard Manurung
© Dok Pribadi/Ristomoyo
Ristomoyo Kassim (pegang piala) pemain Indonesia pertama berkarier di Malaysia bersama Selangor FA. Copyright: © Dok Pribadi/Ristomoyo
Ristomoyo Kassim (pegang piala) pemain Indonesia pertama berkarier di Malaysia bersama Selangor FA.

INDOSPORT.COM – Jauh sebelum Evan Dimas, Ilham Udin Armaiyn, dan Andik Vermansah, nama Ristomoyo Kassim lebih dulu bersinar sebagai pemain Indonesia di klub Malaysia, Selangor FA.

Ristomoyo merupakan pemain Indonesia pertama yang merantau ke Liga Malaysia. Ia membela tiga klub sekaligus di Negeri Jiran selama empat musim.

Tiga klub yang pernah dibela Ristomoyo di Malaysia ialah Selangor FA (1986-1987), Public Bank FC (1988), dan ATM FA (1989). Sebelum dipecahkan oleh Andik, Ristomoyo merupakan pemain Indonesia yang paling lama berkarier di luar negeri, terutama Malaysia.

Ristomoyo menjadi panutan bagi Bambang Pamungkas dan Ellie Aiboy yang membawa Gergasi Merah, julukan Selangor FA, berjaya di Piala Malaysia edisi 2005.

Pria asal Malang itu juga pernah mengangkat trofi turnamen Piala Malaysia pada musim 1986 silam. Prestasi tersebut lantas terus diturunkan hingga Andik pada 2015.

Ristomoyo telah lama pensiun dari dunia sepak bola. Lalu apa kabar bek kiri Timnas Indonesia di ajang Kualifikasi Piala Dunia 1986 tersebut?