Insiden Bendera Terbalik di Ajang Bola Basket, Menpora Malaysia Ngamuk

Rabu, 27 November 2019 15:01 WIB
Penulis: Deodatus Kresna Murti Bayu Aji | Editor: Arum Kusuma Dewi
© Malaysia Kini
Menpora Malaysia, Syed Saddiq, ngamuk saat melihat ada bendera Malaysia terbalik di ajang kejuaraan bola bakset. Copyright: © Malaysia Kini
Menpora Malaysia, Syed Saddiq, ngamuk saat melihat ada bendera Malaysia terbalik di ajang kejuaraan bola bakset.

INDOSPORT.COM - Menpora Malaysia, Syed Saddiq, marah besar melihat ada insiden bendera terbalik di ajang kejuaraan bola basket junior Malaysia.

Lewat twitter, Syed Saddiq, berniat akan melaporkan insiden kesalahan bendera tersebut ke Polisi Malaysia.

"Saya tidak terima alasan “kesalahan bendera”. Anak kecil berumur 5 tahun pun tahu seperti apa bendera MALAYSIA. Saya sudah arahkan pejabat PJS siasat & ambil tindakan dengan segera. Kita marah jika orang asing meremehkan bendera Malaysia. Kita bagaimana?" tulis Syed Saddiq.

Menanggapi hal itu, persatuan bola basket Malaysia (MABA) meminta maaf dan siap bertanggung jawab atas kesalahan tersebut.

Kasus tersebut bermula saat para peserta menyanyikan lagu kebangsaan Malaysia.

Kemudian panitia menampilkan bendera Malaysia di layar tv, namun terjadi kesalahan dalam gambar bintangnya.

"Persatuan Bola Basket Malaysia (MABA) memohon maaf dan bertanggung jawab berhubung dengan kesalahan memasang bendera Malaysia dengan lima bintang dalam pembukaan Kejuaraan Bola Basket ke-28 semalam."

"Bendera Malaysia bintang lima ditampilkan melalui klip video dengan kompilasi logo Westport dari lagu Negaraku," tulis media Malaysia, Sinar Harian.

Sementara itu, Westports Holdings Berhad (Westport) masih menunggu penjelasan dari MABA dan kontraktor yang terlibat dalam video klib bendera Malaysia dengan lima bintang.

Diketahui, Wesport adalah penyelenggara resmi Kejuaraan Bola Basket Junior ke 28 yang berlangsung pada 25 November 2019.